Normaal maar nog steeds verrassend - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Renske Brouwer - WaarBenJij.nu Normaal maar nog steeds verrassend - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Renske Brouwer - WaarBenJij.nu

Normaal maar nog steeds verrassend

Blijf op de hoogte en volg Renske

10 April 2015 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Daar ben ik weer met mijn derde blog! Het begint bijna normaal te worden dat ik in Zuid-Afrika ben. Het voelt niet meer als vakantie, maar ik ben er nu echt gewend. Ik wen aan de mensen, die grappig en vrolijk zijn, maar soms ook zo ontzettend lui. Ik merk dat ik ook zelf wat minder hard begin te lopen, en vaker denk; wat vandaag niet komt dat komt morgen wel. Je moet hier wel, anders ga je je irriteren en daar wordt hier helemaal niemand beter van. Waar je in Nederland maar een halfuurtje de tijd kan nemen per cliënt omdat daarna al weer de volgende voor de deur staat, heb je hier gedurende de dag soms maar 2 cliënten die op komen dagen. Een agenda kennen ze hier volgens mij niet. Waar je in Nederland weken van tevoren een afspraak plant, kan je hier beter de dag van tevoren bellen. Het relaxed zijn is iets moois, maar ook erg irritant als je iets wil betekenen en graag druk bent!

Natuurlijk is niet iedere Zuid-Afrikaan lui. De social worker waar ik mee meega zit gelukkig erg veel pit in, hij legt veel aan me uit als ik vragen heb en hij kan er niet tegen als hij niets te doen heeft. We kunnen het goed met elkaar vinden, allerlei onderwerpen komen ter sprake, we hebben lol, maar toch merk je dat hij uit een hele andere cultuur komt en dat realiseer ik me dan ineens weer tijdens zulke gesprekken. Hij is voor een Zuid-Afrikaan best modern en lijkt net als ik, maar in veel dingen is dat dus niet zo. Ik, uit Nederland waar alles mag en kan, de eerste wereld, sta soms lijnrecht tegenover hem, een donkere Zuid-Afrikaan die erg traditioneel is. De verschillen komen vaak ter sprake, het levert altijd erg interessante discussies en meningsverschillen op. De meesten zijn hier erg gelovig, wat natuurlijk geen probleem is, maar met sommige opvattingen die hij heeft is het hetzelfde als hoe het 40 jaar terug in Nederland was. Hij snapt er niets van als ik zeg dat ik niet weet wat ik precies geloof, en dat in Nederland het geloof voor de meeste jongeren niet meer zo’n belangrijke rol speelt. Zaken als pas gaan samenwonen als je trouwt, als je getrouwd bent hoor je pas bij de familie van de man en je partner is pas écht te vertrouwen als je samen het huwelijksbootje instapt, zijn een paar overtuigingen die hij heeft en eigenlijk bijna iedereen denkt hier zo. Dat ik vertel dat mijn vriendje bij mij slaapt als ik bij m’n ouders thuis ben, vinden ze dat heel raar. Ook bijvoorbeeld op hetzelfde geslacht vallen worden hier gezien als iets waar je als mens voor kiest, het is erg raar, want zo heeft God het niet gewild. Ik zei lachend dat hij maar een keer mee moet naar de Gay Pride in Amsterdam. Ik legde uit wat het was en zijn reactie kan je al wel raden, alsof we allemaal knettergek zijn in Nederland. Over dit soort dingen hebben we eindeloze discussies waar we natuurlijk nooit uitkomen, maar het is zo mooi om een totaal andere cultuur écht te leren kennen. Ik ben er wel achter gekomen dat niets daaraan echt goed of echt fout is. Het is gewoon heel anders, een totaal andere cultuur, en het is mooi om dit mee te maken.

Verder ondernemen we nog steeds elk weekend iets om de mooie dingen van Afrika te zien. We gaan regelmatig naar verschillende reservaten, erg indrukwekkend want we zagen ineens een witte leeuw op 3 meter afstand van onze auto. Ook zagen we neushoorns, een moeder met een jong. Dat was erg speciaal. Deze wildparken zijn in mijn ogen al erg groot, maar het haalt het waarschijnlijk niet bij het Krugerpark, wat heb ik zin om daar heen te gaan als we vakantie hebben. Ook zie je soms onverwachts mooie natuur tijdens het rondrijden. Watervallen, hoge bergen en een prachtige zonsondergang. De foto’s hebben jullie vast op Facebook gezien.

In het begin vertelde ik dat ik hier gewend raak aan de mensen en aan het leven hier. Maar aan sommige dingen wen je nooit. De zon bijvoorbeeld, elke dag wordt ik er weer net zo gelukkig van als hij schijnt. Waar ik ook niet aan wen, is bepaald eten en dan vooral wát voor eten en hoe ze het eten. We zijn al een paar keer naar een café geweest waarvan Rudy de eigenaar kent, ze loopt in die community stage. We konden er ook blijven eten, en er stonden wel 5 bakken waar eten in zat. Daar zal vast wel iets lekkers bijzitten, dacht ik hongerig. In de eerste bak zaten koeienpoten, echt die hoeven zag je. In de tweede bak zaten kippenkoppen, in de derde bak zaten de voetjes van die kippen inclusief nagels, en in de vierde bak lagen de tongen van de koeien. De vijfde bak heb ik maar dicht gelaten. Je hoort me niet snel zeggen “doe mij maar een beetje groente” maar nu moest ik wel!

Tot snel!

  • 11 April 2015 - 01:38

    Anneke:

    Hallo Renske,

    Zo te lezen heb je het goed naar je zin, wat 'n ervaring doe jij daar op zeg!!!
    Verder véél succes, geniet er van!!

    Groetjes. Ome Geert en Tante Anneke


  • 11 April 2015 - 10:32

    Anja:

    Hallo Renske! Niet kinderachtig doen hoor! Gewoon eten wat de pot schaft. Veel plezier nog en doe iedereen daar de groeten!

  • 11 April 2015 - 14:34

    Gé & Marian:

    Hallo Renske,

    Alweer een leuk verslag!
    Aan het tempo zul je inderdaad moeten wennen als je uit het jachtige Nederland komt.
    Boeiend om te lezen over de cultuurverschillen, en ach een beetje meer groente is ook niet verkeerd, ha, ha.
    Veel succes en plezier verder.

    Groetjes uit Lettele

  • 11 April 2015 - 17:40

    Jos En Irma:

    Lieve Renske,

    Wat heb je weer een mooi verslag gemaakt !
    En over enkele maanden ben je natuurlijk dol op alle soorten groente. En kan je ook hier je eigen groentetuintje aanleggen ;-)

    Liefs van je ouders

  • 11 April 2015 - 19:43

    Erena:

    Hallo remake.
    Wat leuk om te lezen hoe de mensen daar leven. Een koeienpoot, misschien wel heel lekker ;-) neem je het recept mee?
    Groetjes Erena

  • 11 April 2015 - 19:48

    Marian:

    Wat 'n geweldig verslag, heerlijk om te lezen. XXX

  • 11 April 2015 - 23:10

    Cisca:

    Renske, wat geweldig dat we een beetje mee kunnen kijken hoe het leven in Zuid Afrika is, door jou Reisverslagen.
    Groetjes, Jan & Cisca

  • 14 April 2015 - 19:12

    Kiki:

    Haha geweldig! Wat kun je ook lekker schrijven! Ik zie het al helemaal voor mij, jullie tweetjes in Afrika. heerlijk die verschillen tussen mensen en WAT smerig van dat eten (heeel begrijpelijk dat je het laat staan, haha). Geniet er van lieve Renske! xxxx

  • 19 April 2015 - 20:16

    Bernard En Diny.:

    Geweldig Renske , dat je ons op deze manier op de hoogte houd.

    Hartelijke groetjes van je oom en tante.
    van de Snippeling.

  • 23 April 2015 - 22:57

    Theo En Anneke :

    Hallo Renske,

    Wat een mooi verslag!
    Al die verschillen vergeleken bij ons!
    Zo zie je maar hè,honger maakt ook groente lekker!

  • 21 Mei 2015 - 21:17

    Opa Huijsmans:

    Dag Renske,

    Bedankt voor het mooie kaartje. En ik wens je nog heel veel succes en plezier toe.

    Groetjes,
    Opa uit Lettele

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Mijn eerste reis

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2015

2 weken vakantie!

10 April 2015

Normaal maar nog steeds verrassend

01 Maart 2015

Zuid-Afrika 2

11 Februari 2015

De eerste week
Renske

Stage Zuid-Afrika

Actief sinds 11 Feb. 2015
Verslag gelezen: 589
Totaal aantal bezoekers 4821

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: