Zuid-Afrika 2 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Renske Brouwer - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika 2 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Renske Brouwer - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika 2

Blijf op de hoogte en volg Renske

01 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Het regent pijpenstelen; tijd om mijn tweede blog te schrijven dacht ik zo! Dit keer voeg ik ook een paar foto’s toe om jullie een idee te geven van hoe het hier is.

Ook een paar foto’s van de wijk waar ik twee dagen in de week naartoe ga. De community heet Phomolong het is een sloppenwijk met “shacks” zoals ze dat hier noemen. Dit zijn de huizen waarin ze wonen, vaak golfplaten (soms cement) met als dak ook een golfplaat. Door de straten stromen kleine riviertjes water en langs de weg ligt erg veel afval, wat ze verbranden om ervan af te komen. Een voordeel van het wonen in Phomolong, is dat de inwoners niet hoeven te betalen voor water en elektriciteit, wat in elke shack is aangesloten. De eerste keer dat ik er liep keek ik mijn ogen uit, ik zag bijvoorbeeld een jongen onder zijn golfplaat zitten met een smartphone! Ook zie je veel inwoners met hun auto wegrijden, terwijl dat bijna onmogelijk is met alle keien, troep en plassen die er liggen.

Dit zijn de leukste dagen van stage. Ik ga naar Phomolong met 2 erg leuke social worker, een komisch stel waar ik veel lol mee heb. In Phomolong doen ze intakes en huisbezoeken, meestal heeft dit te maken met pleeggezinnen. Ik krijg bijna het idee dat er in Phomolong meer kinderen in pleeggezinnen wonen dan bij hun echte ouders. In Zuid-Afrika is het heel normaal om pleegouder te zijn, veel ouders sterven jong en dan zorgt een tante of zus voor het kind. Ook veel mensen worden pleegouder om de vergoeding (25 euro per maand per kind) die ze ervoor krijgen. Erg en belachelijk en tegelijkertijd ook weer zo interessant om mee te werken, het is zo anders dan in Nederland.
Het is mooi om door stage een andere kant van Zuid-Afrika te zien dan wat je ziet als toerist. Wat we ook hebben gemerkt is dat tijdens het uitgaan de donkere en gekleurde uitgaansgelegenheden zoveel leuker zijn dan de blanke cafés. Toen we een halfuur in een blanke club waren vonden we het wel weer welletjes en zijn we weer naar de zwarte club met Afrikaanse muziek gegaan. Iedereen gaan snel met elkaar aan de praat, ook als ze elkaar niet kennen. Ze zijn enthousiast, uitbundig en kunnen dansen als de besten. Daar kunnen de Nederlandse mannen nog wat van leren!

De foto waarop Rudy en ik staan met ons autootje, is gemaakt op het politiebureau waar we 2 uur hebben gezeten door de corrupte politie. Rudy wilde keren en bij het terugrijden reed ze per ongelijk 2 seconden op de verkeerde weghelft. De politie zag dit en we moesten naar de kant van de weg. Rudy had haar paspoort niet bij zich, wat blijkbaar wel moet in combinatie met een internationaal rijbewijs (wat autoverhuurder Henk niet gezegd heeft). Ze namen onze auto in en we moesten 1500 Rand (120 euro) betalen om hem terug te krijgen. We hadden volgens hun een “criminele misdaad begaan” en onschuldige slachtoffers hier de dupe van gemaakt. Beetje overdreven en dus meteen Henk gebeld en gewacht op het politiebureau, waar alles gelukkig met een hoop discussies en moeite is opgelost. Zo maak je wat mee!

Tot zover mijn tweede verhaaltje. Tot de volgende keer!

• 01 Maart 2015 - 20:26

Jos, Irma En Lotte:

Hoi Renske, leuk om het verslag te lezen.
    En we zijn natuurlijk benieuwd naar de foto's!

Liefs van ons <3

• 02 Maart 2015 - 13:47

Marian:

Lief petenichtje
    Wat 'n leuk verslag, heerlijk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt

• 02 Maart 2015 - 13:49

Marian:

En dat wij zo 'n beetje mee kunnen genieten. Xxx

• 02 Maart 2015 - 18:06

Erena:

Wat fijn dat jullie het naar je zin hebben, niet te veel feesten hoor !

• 02 Maart 2015 - 22:29

Gé & Marian:

Dag Renske,

Fijn dat we op deze manier op de hoogte blijven van je belevenissen. Leuk verslag.
    We kijken uit naar de foto's!

Groetjes uit Lettele

• 02 Maart 2015 - 23:20

Bernard En Diny.:

Hallo Renske.

Leuk dat we weer wat van je horen.
    Fijn dat je het daar naar je zin hebt.

Hartelijke groetjes van ons.

• 04 Maart 2015 - 13:50

Gerdin:

Hoi meissie,

Wat leuk om te lezen weer.
    Niet te veel misdaden begaan, hoor.
    Groetjessssss

• 04 Maart 2015 - 18:04

Truus:

Hallo meiske,

Wat een leuk verslag om te lezen, ik hoop dat je nog meer gaat vertellen. Ik denk als je terug komt wel lekker bruin voor ons bent. Veel plezier nog.
    groeten van Rob Truus en Ruben

• 07 Maart 2015 - 18:01

Oma En Opa Zomer:

Renske leuk iets van jou te horen leuk verslag veel succes verder Groeten O en O Zomer

• 07 Maart 2015 - 19:17

Theo En Anneke :

Hallo Renske,
    Fijn om te lezen dat je het naar de zin hebt.
    Geniet ervan,wij kijken uit naar je volgende verslag.

Mooie foto's ,krijg gelijk een goed beeld van de situatie daar.

• 08 Maart 2015 - 09:52

Gé & Marian:

Mooie foto-impressie.
    Altijd leuk als je ergens een beeld bij hebt.
    Volgens mij hebben jullie het onderling ook heel gezellig...

Groetjes uit Lettele

• 14 Maart 2015 - 17:20

Wim En Marijke:

Hallo Renske,

Een leuk verslag en wat een verschil met hier, de foto's maken alles nog duidelijker.
    Fijn dat je het zo naar je zijn hebt.

Groeten Wim en Marijke

• 10 April 2015 - 22:44

Renske De Brouwer:

Dankjulliewel voor de leuke reacties!